Skip to main content

Збереження української культурної ідентичності в Рівному

02/04/2024

Парк історичної реконструкції «Оствиця» в Рівному – це можливість поринути в життя середньовічної Київської Русі через інтерактивний квест, реалізований за підтримки Європейського Союзу.

Витоки ініціативи походять із 2018 року, коли команда із трьох осіб вирішила висвітлити історію української культури шляхом відтворення традиційного дерев’яного човна. Журналісти та місцева громада зібралися, щоб стати свідками відродження традицій і національної ідентичності. Тоді й зародилася ідея створення місця для проведення заходів і демонстрації човнів та інших елементів, що інформували б про життя регіону протягом 9-12 століть.

Важливість відродження історії української культури

Отримавши державне фінансування на розвиток парку «Оствиця» у 2019 році, команда розпочала відновлення двох гектарів занедбаної землі біля місця археологічних розкопок стародавнього городища. «Можливо, десь відсоток рівнян знав про це місце, – каже одна з ініціаторів проєкту Ольга Постнікова. – Ми почали розбудову парку, щоб показати життя людей того часу, їхні традиційні ремесла й архітектуру та продемонструвати, що історія України починається не з козацтва, а її коріння сягає періоду Київської Русі».

Юрій Ойцюсь, співзасновник парку «Оствиця», наголошує на важливості ініціативи, зазначаючи: «Росія хоче привласнити нашу історію, вона хоче привласнити слово «Русь», перекручуючи факти, наче Україна є частиною Росії, тоді як насправді наша культура походить із Києва».

Захоплюючий фольклор та історія

Парк регулярно відвідують сім’ї й туристи з Рівного, інших міст України та з-за кордону. Вони беруть участь у майстер-класах, насолоджуються традиційною українською кухнею, катаються на човнах озером Басів Кут, беруть участь у заняттях зі стрільби з лука. «Парк історичної реконструкції «Оствиця» став головною принадою для місцевих жителів і гостей міста, – каже Ольга. – Раніше таких місць у Рівному було небагато».

Усі заходи розраховані на дітей шкільного віку, які можуть вивчити історію України через побачене й пережите. «Так легше зрозуміти історію країни, ніж через шкільний підручник, – пояснює Ольга. – Діти самостійно беруть участь у процесі».

Крім сміху дітей та їхніх сімей, приємної атмосфери сільської місцевості парку додає мекання і крякання кіз та качок. Вони блукають зеленим берегом озера Басів Кут, оточеним дерев’яним парканами, майстернями, наметами та іншими реконструкціями середньовічних споруд.

Культурний проєкт в парку «Оствиця» за підтримки ЄС

Парк «Оствиця» отримав грант у межах програми EU4Culture «Культурні та міжінноваційні проєкти». Це одна із 20 ініціатив, які реалізуються у країнах Східного партнерства за підтримки ЄС. Всього в Україні втілюється чотири творчі проєкти у Вінниці, Івано-Франківську, Одесі й Рівному.

Парк «Оствиця» сприяє генеруванню і втіленню інноваційних ідей. Наразі команда проєкту розробляє квест, орієнтований насамперед на дітей шкільного віку. За планом, четверо акторів гратимуть ролі людей із середньовіччя.

«Учасники отримають завдання і, спілкуючись з акторами, корисну інформацію. Кінцева мета квесту – знайти українську гривню часів Київської Русі. Усім на відомо, що гривня – наша валюта, але в мові вона має й інше значення, – пояснює Ольга. – Це слово означає срібний злиток і служило одиницею ваги».

За її словами, квести користуються популярністю серед дітей, які люблять «гратися й дізнаватися щось нове, адже інформацію набагато легше донести через відповідну атмосферу у фізичному просторі».

Громада парку «Оствиця»

Команда парку «Оствиця» не самотня у своєму прагненні відтворення історії української культури. Люди з місцевих громад Рівного, а також з-за його меж, охоче долучаються до волонтерської діяльності в парку, наприклад, прибирання, ремонту й догляду за тваринами. Ольга додає, що віддані гості фінансово підтримують парк «Оствиця», коли «потрібно щось важливе, а ми не можемо собі цього дозволити. Ми пишемо про це в соцмережах і люди нам допомагають. Дехто навіть готує заявки на різноманітні грантові конкурси». Таким чином, проєкт продовжує розвиватися як низова ініціатива, що резонує з місцевими громадами.

Після початку російського вторгнення парк почав працювати із внутрішньо переміщеними особами, ветеранами та військовослужбовцями ЗСУ, які проходять психологічну реабілітацію. «Вони час від часу приїжджають до нас, – розповідає Ольга. – Хочуть побути ближче до природи, спокою й тиші. Оствиця саме те місце, яке вони шукають». У результаті люди, які постраждали від війни, знаходять у парку притулок і розраду.

Рухаємося тільки вперед

Ольга та її колеги не мають наміру збавляти оберти. Вони планують розширити парк, облаштувавши більше майстерень. «Ми вже почали створювати гончарну майстерню, – каже Ольга. – Вона зроблена із зернових трав і схожа на будиночок гобіта». Крім гончарних виробів, у парку будуть приміщення для шиття й ковальства. Крім того, оскільки теслярство є ключовим ремеслом для команди, цьому виду прикладного мистецтва в парку буде відведено більше місця.

«Усі човни й будівлі створювалися з нуля», – з гордістю згадує Ольга та наголошує, що подальший розвиток парку відповідатиме цьому підходу. Завдяки новим приміщенням проєкт забезпечить своїм новим і постійним гостям ще глибше розуміння про період Київської Русі для збереження української ідентичності.

Культурні та міжінноваційні проєкти у країнах Східного партнерства

Парк історичної реконструкції «Оствиця», як і 19 інших проєктів, що фінансуються ЄС, – приклад сприяння регіональному розвитку культурних та креативних індустрій у країнах Східного партнерства. Усі ініціативи з Азербайджану, Вірменії, Грузії, Республіки Молдова та України узгоджуються зі Стратегіями культурного розвитку міст регіону, де вони реалізуються. Вони спрямовані на розширення можливостей громад і сприяння міжгалузевій співпраці, водночас зосереджуючись на питаннях інклюзивності, рівності й, у деяких випадках, екологічної стійкості. Культурні та міжінноваційні проєкти, які реалізовуватимуться протягом 2024 року, завершаться публічними заходами, що продемонструють досягнення команд.